keskiviikko 24. elokuuta 2016

Lisätietoa merikonttien rakenteesta

Kesälomat takana ja aika palata samalla myös Konttivinkki-blogin pariin!

Aiemmassa blogikirjoituksessamme käsittelimme pääpiirteittään konttien rakennetta. Meille on tullut paljon kyselyitä ja yhteydenottopyyntöjä aiheen tiimoilta ja niiden perusteella päätimme kirjoittaa aiheesta lisää.
 
Mistä merikontit koostuvat? Havainnollistamme kirjoituksessamme pitkälti kuvien avulla, mitä kaikkia erinäisiä osia merikonteista löytyy.

Kovapuuvanerilattiaa, kumitiivisteitä, pieniä muovikohtia (esim. venttiileissä) sekä alumiinisia popniittejä lukuunottamatta, merikontit ovat rakennettu teräksestä. Kontin ylä-, ala- ja kulmapalkit muodostavat kehikon, joka toimii perustana niin merikonteille, kuin suurimmalle osalle muitakin konttimalleja (poislukien esim. pienemmät nestekontit ja muut erikoismallit).

Kontin ovellinen pääty on itseasiassa kontin takaosa, vaikka sitä voisi kuvitella etuosaksi. Standardisoidut kulmapalat (ISO 1161) mahdollistavat konttien nostamisen, käsittelemisen, pinoamisen ja toisiinsa liittämisen.

Merikontin tärkeimmät osat merkittynä. Lisäksi kontin pohjasta löytyy poikittain
menevät pohjapalkit jotka kannattelevat lattiaa (kuvia alempana).

Merikontin lattia koostuu yleensä kuudesta kovapuuvanerilevystä.Vanhemmissa konteissa esiintyy myös lankkulattiaa.

Poikkipalkit kontin alla kannattelevat konttia ja nostavat sitä hieman irti maasta, jolloin ilma vaihtuu paremmin.

Pohjapalkit eri kuvaulmasta

Kaikkia kontteihin liittyviä varaosia on lähes mahdoton listata blogiin, johtuen niiden valtavasta määrästä. Eri konttimalleilla on omat konttikohtaiset osansa, aina pienimmistä ruuveista pressukontin pressulenksuihin ja kylmäkonttien koneiden näyttöihin. Yleisimmin vaihdon tarpeessa olevat varaosat ovat lattia-, katto-, sekä seinäpaneelit ja lukkoihin kuuluvat osat.

Jo pelkästä kontin lukosta löytyy paljon osia.

Tarvitsetko varaosia omistamaasi konttiin tai ammattilaisen apua kontin korjaamiseen? Ota meihin yhteyttä  niin tarjoamme sinulle oikeat varaosat ja hoidetaan konttisi käyttökuntoon nopeasti ja ammattitaidolla.

Hoidamme myös pakastekonttien huollot sekä toimitamme niihin soveltuvia varaosia Suomessa.

Seuraavassa blogikirjoituksessa käsittelemme tarkemmin kontin tunnuksia eli PREFIX-tunnuksia ja sarjanumeroita sekä niiden tarkoitusta.

Tuleeko mieleesi kysymyksiä, muutoksia tai lisättävää ylläolevaan kirjoitukseen? Ota meihin yhteyttä soittamallasähköpostitse tai laita viesti kommenttikenttään!


------
Kirjoittaja
Hannu Tarvainen
Oulun Konttivuokraus Oy
www.konttivuokraus.fi