keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Merikonttien muut merkinnät

Edellisessä kirjoituksessamme aiheena olivat merikonttien prefixit ja tunnukset. Tällä kertaa kerromme, mitä muut vakiomerkinnät konttien ovissa tarkoittavat.




ISO-tyypin koodi

Prefixin sekä tarkastusnumeroiden alta löytyy ISO-tyypin koodi (ISO 6346 standardin mukainen tämäkin). ISO-tyypin koodin takaa paljastuu, minkä tyyppinen ja kokoinen kontti on kyseessä.

Koodin ensimmäinen merkki viittaa kontin pituuteen. Yllä olevan kuvan kontin tunnusta (25G1) miettiessä voimme siis päätellä kontin olevan 20', eli 6 metrin kontti.



Seuraava merkki viittaa kontin korkeuteen sekä leveyteen. Tässä tapauksessa 5 viittaa siihen, että kontti on 9'6", eli High cube -malli, normaalin levyinen. Tämä ilmenee tosin jo yläreunan kelta-/mustaraitaisesta tarrastakin.

Merikonttien mitat vaihtelevat jonkin verran kontin valmistajan mukaan, joten esimerkiksi kotisivuillamme olevat mitat ovat suuntaa antavia, tai tietyn valmistajan mittojen mukaisia. Esimerkiksi meidän kotisivuillamme peruskonttien leveydeksi on mainittu 2438 mm, johon yleensä ISO-tyypin koodit numerolla 2 viittaavat, mutta jos koodissa onkin vaikka C toisena merkkinä, tuo 2438 mm ei enää pidäkään paikkaansa. Tästä syystä millintarkkoja mittoja on toisinaan hankala tarjota, paitsi konttikohtaisesti kysyttäessä.




Tunnuksen kolmas merkki viittaa kontin tyyppiryhmään ja neljäs antaa vielä spesifimpiä tietoja. Alla on listattu eri merkintöjen merkitykset:
 

Esimerkkikoodimme, 25G1, osoittaa siis sitä kantavan kontin olevan leveydeltään normaali, 20'/6 m HC-meri-/varastokontti, jonka yläreunoissa sivuilla on passiiviset ilmastointiaukot. Toisin sanoen kontti on aivan tyypillinen 20' merikontti korotetulla katolla.

Hyvin kattavan listauksen eri ISO-tyypin koodiyhdistelmistä, sekä mitkä konttimallit niiden takaa löytyy, voi katsoa esimerkiksi täältä.


Painomerkinnät


Painoluokitukset
Kontin oveen on merkitty myös erilaisia painotietoja:

  • Maximum Gross - korkein sallittu yhteispaino (kontti + sisältö, kg/lbs)
  • Tare Weight - taara, eli kontin paino sen ollessa tyhjä (kg/lbs)
  • Net Weight - konttiin lastattavan tavaran maksimipaino (kg/lbs)
  • Cubic Capacity - kontin tilavuus kuutioina (m/ft.)



CSC-kilpi

Tyypillinen CSC-kilpi
Painotiedot (yleensä taaraa lukuunottamatta) löytyvät myös kontin ovesta löytyvästä CSC-kilvestä, josta selviää niiden lisäksi muitakin mielenkiintoisia asioita kyseisestä kontista. CSC on lyhennys sanoista Convention of Safe Containers (vapaasti suomennettuna kontin turvallisuus käytäntö/sopimus). Kilpeä käytetään oikeastaan vain merirahtitarkoituksiin, joten vaikkapa varastokäyttöön konttia hankkiessa, sillä ei ole suurempaa merkitystä informaation lisäksi.

Kilpi laitetaan kaikkiin merikontteihin valmistusvaiheessa ja siitä tulee löytyä vähintään seuraavat tiedot, joko englanniksi tai ranskaksi:

  • Sanat "CSC SAFETY APPROVAL"
  • Maa, jossa hyväksytty, sekä hyväksymisviite
  • Valmistus kuukausi ja vuosi
  • Kontin tunnistusnumero
  • Painomerkinnät taaraa lukuunottamatta

Tyypillisesti kilpiin on lisätty myös kontin omistaja yhteystietoineen, ohjeet kontin puulattian hoitoon sekä ensimmäisen tarkastuksen ajankohta, jonka päälle myöhemmät tarkastusajat yleensä merkitään tarralla.


Varoitustarrat

Näiden vakiomerkintöjen lisäksi, konteista löytyy toisinaan myös erilaisia varoitustarroja niiden sisältöihin liittyen. Kirjoituksen alun kuvassa, esimerkiksi kontin yläreunassa olevat keltamustat raidat viittaavat siihen, että kontti n. 30 cm tavallista DC-konttia korkeampi, high cube malli. Myös varoitustarroja on hyvin useita erilaisia, joten niistä on melko mahdotonta alkaa tekemään tarkkaa listaa. Alla on joitain yleisempiä tarraesimerkkejä, joihin meri-/ ja etenkin tankkikonteissa törmää.

Konteissa käytettäviä ADR- ja VAK-merkintöjä.
Kuva: Liikennetuotteet Oy

Onko sinulla jotain kysyttävää, korjattavaa tai lisättävää konttien merkintöihin liittyen? Laita meille sähköpostia tai kerro kommenttiosiossa, mitä on mielessä!

Lähteet:



--------
Kirjoittaja
Hannu Tarvainen
Oulun Konttivuokraus Oy

maanantai 19. syyskuuta 2016

Merikonttien merkinnät: Prefix ja tarkistusnumero


Merikonttien sivuista ja päädyistä löytyy kirjain-/numeroyhdistelmät. Mitä nämä merkinnät tarkoittavat ja mihin niitä käytetään? Tässä kirjoituksessa avaamme merkintöjen historiaa ja käyttöä.

Historia ja tausta

Nykyinen standardi, johon koodit, tunnukset sekä merkinnät perustuvat on tammikuussa 1996 luotu ISO 6346 standardi. Sen avulla, konttien määrän jatkuvasti kasvaessa, konttien seuranta ja merkintä saatiin yhdenmukaiseksi ympäri maailmaa. Kansainväliset tullisäädökset vaativat ISO-standardin mukaisen merkinnän kontteihin, jotka ovat rahtikäytössä. Vaatimustaso merkinnöille vaihtelee eri maiden tulliviranomaisten kesken.

BIC

BIC (Bureau International des Containers et du Transport Intermodal) myöntää kontin omistajan tunnuksen ja vastaa myös ISO 6346 -standardin hallinnoinnista.


Tunnistusjärjestelmä


Kontin tunnusmerkinnät (vasemmalta oikealle):
Prefix, rekisteröintinumero, tarkistusnumero
alla ISO-tyypin koodi

Merikontin tunnus koostuu nelikirjaimisesta Prefix-tunnuksesta, kuusinumeroisesta rekisteröintinumerosta sekä yhdestä tarkistusnumerosta. Kontin jokaiselta sivulta sekä CSC-kilvestä (aiheesta lisää eri kirjoituksessa) löytyvä tunnus auttaa laivayhtiöitä ja rahdinkäsittelijöitä valitsemaan rahdille sopivat kontit sekä helpottaa konttien seurantaa. Tunnusta käytetään myös dokumentoinnissa, esim. tullipaperit, kauppalaskut sekä rahtikirjat.

Tunnusten alapuolella on yleensä myös nelimerkkinen ISO-tyypin koodi, joka kertoo kontin mallin. Tähän perehdymme seuraavassa blogikirjoituksessa tarkemmin.

Kontin tunnus selitettynä:


Prefix

Nelikirjaimisen Prefix-tunnuksen kolme ensimmäistä kirjainta muodostavat kontin omistajan koodin. Omistajan koodi on uniikki ja sen myöntää BIC (Bureau International des Containers et du Transport Intermodal).

Neljäs kirjain on kontin mallin määrittelevä mallisarjan tunnus. Eri kirjaimet takoittavat seuraavia asioita:

U = All Freight Containers (käytännössä kaikissa merikonteissa siis)
J = Detachable freight container equipment
Z = Trailers and chassis 
A, B, D, E ja K = vaihtokorit ja puoliperävaunut

Kontin rekisteröintitunnus/sarjanumero 

Kontin rekisteröintitunnus/sarjanumero koostuu kuudesta numerosta. Sarjanumeron jälkeen tuleva erillinen, laatikossa oleva numero on kontin tarkistusnumero. Tarkistusnumerolla varmistetaan omistajan koodin, mallisarjan tunnuksen ja rekisteröintinumeron aitous. Ilman tarkistusnumeroa konttia ei voida aina käyttää rahtikäytössä, sillä suurin osa kohdemaista tai laivayhtiöiden ohjelmistoista vaativat täydellisen numerosarjan lähetykseen.


Kuinka tarkistusnumeron tunnistusjärjestelmä toimii

Tarkistuksen tekeminen ja laskeminen perustuu valmiiksi määritellyihin, laskennallisiin arvoihin. Kullekin prefix-kirjaimelle on määritelty oma arvonsa, esim., A=10, N=25, U=32 jne. Rekisteröintinumeroille on määritelty omat kertoimet, joilla niiden arvo lasketaan. Laskennallisen kaavan kautta kontille lasketaan oikea tarkistusnumero. Mikäli kontin tunnus on oikea, laskennan tulos on sama kuin kontin tarkistusnumero (1-9).

Wikipedian ISO 6346 -artikkelista löytyy laskukaava sekä koodipätkiä eri tietokoneohjelmointikielille, joilla voi ohjelmoida itselleen prefix-laskurin. Huomattavasti helpommalla pääsee kuitenkin tarkistamalla koodin valmiilla laskurilla, joka löytyy vaikkapa täältä tai täältä.


Lähteet:
https://www.containerhandbuch.de/chb_e/stra/index.html?/chb_e/stra/stra_03_03_00.html
http://www.pier2pier.com/index.php?layout=prefix
https://www.csiu.co/container-prefixes
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_6346

Tuleeko mieleesi kysymyksiä, muutoksia tai lisättävää yllä olevaan kirjoitukseen? Ota meihin yhteyttä soittamallasähköpostitse tai laita viesti kommenttikenttään!



---
Kirjoittaja
Hannu Tarvainen
Oulun Konttivuokraus Oy