maanantai 19. syyskuuta 2016

Merikonttien merkinnät: Prefix ja tarkistusnumero


Merikonttien sivuista ja päädyistä löytyy kirjain-/numeroyhdistelmät. Mitä nämä merkinnät tarkoittavat ja mihin niitä käytetään? Tässä kirjoituksessa avaamme merkintöjen historiaa ja käyttöä.

Historia ja tausta

Nykyinen standardi, johon koodit, tunnukset sekä merkinnät perustuvat on tammikuussa 1996 luotu ISO 6346 standardi. Sen avulla, konttien määrän jatkuvasti kasvaessa, konttien seuranta ja merkintä saatiin yhdenmukaiseksi ympäri maailmaa. Kansainväliset tullisäädökset vaativat ISO-standardin mukaisen merkinnän kontteihin, jotka ovat rahtikäytössä. Vaatimustaso merkinnöille vaihtelee eri maiden tulliviranomaisten kesken.

BIC

BIC (Bureau International des Containers et du Transport Intermodal) myöntää kontin omistajan tunnuksen ja vastaa myös ISO 6346 -standardin hallinnoinnista.


Tunnistusjärjestelmä


Kontin tunnusmerkinnät (vasemmalta oikealle):
Prefix, rekisteröintinumero, tarkistusnumero
alla ISO-tyypin koodi

Merikontin tunnus koostuu nelikirjaimisesta Prefix-tunnuksesta, kuusinumeroisesta rekisteröintinumerosta sekä yhdestä tarkistusnumerosta. Kontin jokaiselta sivulta sekä CSC-kilvestä (aiheesta lisää eri kirjoituksessa) löytyvä tunnus auttaa laivayhtiöitä ja rahdinkäsittelijöitä valitsemaan rahdille sopivat kontit sekä helpottaa konttien seurantaa. Tunnusta käytetään myös dokumentoinnissa, esim. tullipaperit, kauppalaskut sekä rahtikirjat.

Tunnusten alapuolella on yleensä myös nelimerkkinen ISO-tyypin koodi, joka kertoo kontin mallin. Tähän perehdymme seuraavassa blogikirjoituksessa tarkemmin.

Kontin tunnus selitettynä:


Prefix

Nelikirjaimisen Prefix-tunnuksen kolme ensimmäistä kirjainta muodostavat kontin omistajan koodin. Omistajan koodi on uniikki ja sen myöntää BIC (Bureau International des Containers et du Transport Intermodal).

Neljäs kirjain on kontin mallin määrittelevä mallisarjan tunnus. Eri kirjaimet takoittavat seuraavia asioita:

U = All Freight Containers (käytännössä kaikissa merikonteissa siis)
J = Detachable freight container equipment
Z = Trailers and chassis 
A, B, D, E ja K = vaihtokorit ja puoliperävaunut

Kontin rekisteröintitunnus/sarjanumero 

Kontin rekisteröintitunnus/sarjanumero koostuu kuudesta numerosta. Sarjanumeron jälkeen tuleva erillinen, laatikossa oleva numero on kontin tarkistusnumero. Tarkistusnumerolla varmistetaan omistajan koodin, mallisarjan tunnuksen ja rekisteröintinumeron aitous. Ilman tarkistusnumeroa konttia ei voida aina käyttää rahtikäytössä, sillä suurin osa kohdemaista tai laivayhtiöiden ohjelmistoista vaativat täydellisen numerosarjan lähetykseen.


Kuinka tarkistusnumeron tunnistusjärjestelmä toimii

Tarkistuksen tekeminen ja laskeminen perustuu valmiiksi määritellyihin, laskennallisiin arvoihin. Kullekin prefix-kirjaimelle on määritelty oma arvonsa, esim., A=10, N=25, U=32 jne. Rekisteröintinumeroille on määritelty omat kertoimet, joilla niiden arvo lasketaan. Laskennallisen kaavan kautta kontille lasketaan oikea tarkistusnumero. Mikäli kontin tunnus on oikea, laskennan tulos on sama kuin kontin tarkistusnumero (1-9).

Wikipedian ISO 6346 -artikkelista löytyy laskukaava sekä koodipätkiä eri tietokoneohjelmointikielille, joilla voi ohjelmoida itselleen prefix-laskurin. Huomattavasti helpommalla pääsee kuitenkin tarkistamalla koodin valmiilla laskurilla, joka löytyy vaikkapa täältä tai täältä.


Lähteet:
https://www.containerhandbuch.de/chb_e/stra/index.html?/chb_e/stra/stra_03_03_00.html
http://www.pier2pier.com/index.php?layout=prefix
https://www.csiu.co/container-prefixes
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_6346

Tuleeko mieleesi kysymyksiä, muutoksia tai lisättävää yllä olevaan kirjoitukseen? Ota meihin yhteyttä soittamallasähköpostitse tai laita viesti kommenttikenttään!



---
Kirjoittaja
Hannu Tarvainen
Oulun Konttivuokraus Oy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti