Mistä kontit on tehty
Kontit rakennetaan pääsääntöisesti säänkestävästä teräksestä, eli Corten-teräksestä. Corten-terästä käytetään silloissa, savupiipuissa, konteissa sekä muissa kovaa käyttöä ja kovia sääoloja vaativissa rakenteissa. Rakenne on merikonteissa normaalisti umpinainen itsekantava teräsrakenne kahdeksalla kulmakappaleella. Kulmakappaleille on säädelty yleinen ISO-standardi (ISO 1161), joten varaosien saaminen helppoa.
Kontin lattia
Kontin lattia on yleensä rakennettu vanerilevyistä, jotka ovat suoraan poikkipalkeissa kiinni ja siten nopeasti uusittavissa. Lattian paksuus vaihtelee konttien ja kuormakestävyyden mukaan. Lattiamateriaalina käytetään usein termittiisuojattua kovapuuvaneria.
Kontin vesitiiviys
Merikontit on rakennettu täysin vesitiiviiksi ja konttien oviin on asennettu kumitiivisteet sen varmistamiseksi. Käytetyissä konteissa saattaa esiintyä pieniä reikiä tai kumitiivisteiden halkeamia, mutta ne saadaan korjattua pienillä huoltotoimenpiteillä.
Konteissa ilmenee usein kosteutta kondensaation seurauksena. Tämä täytyy huomioida erityisesti Suomessa, jossa sääolosuhteet ovat vaihtelevia. Kosteutta voidaan vähentää kontteihin suunnitelluilla ilmankuivaimilla ja erillisellä lämmityksellä.
1. Räppänä/tuuletusluukun rakentaminen
2. Takaseinän yläosaan sekä oven alaosaan (tai toisinpäin) porataan reikiä, jolloin ilma pääsee vaihtumaan.
3. Takaosaan tehdään pieni reikä ja siihen asennetaan esim. sähköllä tai patterilla toimiva ilmanvaihtopuhallin,
4. Kontin lattia on teräsrungon ansiosta n. 12 cm maanpinnan yläpuolella, mutta ajan myötä kontti uppoaa maahan. Kontin alle on siis hyvä asettaa harkot, jolloin kontti nousee maasta ja ilma pääsee vaihtumaan paremmin myös lattian alta.
Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista tai haluatko lisää infoa? Jätä kommenttia tai laita meille sähköpostia
-------------
Oulun Konttivuokraus Oy / MC Containers, Saksa
info@mccontainers.com
Konteissa ilmenee usein kosteutta kondensaation seurauksena. Tämä täytyy huomioida erityisesti Suomessa, jossa sääolosuhteet ovat vaihtelevia. Kosteutta voidaan vähentää kontteihin suunnitelluilla ilmankuivaimilla ja erillisellä lämmityksellä.
Konttien ilmanvaihto
Normaaleissa merikonteissa on kaksi ilmanvaihtoreikää. Ilmanvaihtoa voidaan tehostaa esimerkiksi alla olevin keinoin. Pienikin ilmavirta auttaa pitämään tavarat kuivana kontissa.1. Räppänä/tuuletusluukun rakentaminen
2. Takaseinän yläosaan sekä oven alaosaan (tai toisinpäin) porataan reikiä, jolloin ilma pääsee vaihtumaan.
3. Takaosaan tehdään pieni reikä ja siihen asennetaan esim. sähköllä tai patterilla toimiva ilmanvaihtopuhallin,
4. Kontin lattia on teräsrungon ansiosta n. 12 cm maanpinnan yläpuolella, mutta ajan myötä kontti uppoaa maahan. Kontin alle on siis hyvä asettaa harkot, jolloin kontti nousee maasta ja ilma pääsee vaihtumaan paremmin myös lattian alta.
![]() |
Esimerkkejä kontin ilmanvaihdon järjestämisestä |
Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista tai haluatko lisää infoa? Jätä kommenttia tai laita meille sähköpostia
-------------
Kirjottaja
Hannu Tarvainen & Jesse MattsonOulun Konttivuokraus Oy / MC Containers, Saksa
info@mccontainers.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti