keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Vinkkejä kontin ylläpitoon

Vaikka merikontit ovatkin rakennettu kestämään kovaakin käyttöä, on muutamia ylläpitotoimenpiteitä, joista huolehtimalla varmistetaan pitkä ja hyvä elämä kontille. Aivan kuten vaikkapa kotisi tai polkupyöräsi kanssa, säästyt paljolta tekemällä aika ajoin nämä pientä ponnistusta vaativat toimenpiteet.

Tämänkertainen tekstimme tarjoaa muutamia käytännön vinkkejä kontin ylläpitoon. Lisää tietoa kontin rakenteesta löydät aiemmasta blogikirjoituksestamme, jos toisestakin. Myös kontin pohjien tekoon on hyvä panostaa kontin toimivuuden sekä ehjänä pysymisen kannalta. Jos kontti on kuitenkin vaikka hieman vinossa jostain nurkasta, voi sitä jälkikäteenkin säätää sen verran, että voidaan oikaista pieni heitto, josta esim. kontin ovien toimivuus voi olla kiinni. Tämä onnistuu vaikkapa nostamalla tunkilla kontin kulmaa ja asettamalla sopivan paksuinen levynpala sen alle, toki maan tyypistä riippuen.

Maali

Jollakin on jäänyt flat rack -kontin ylläpitotoimenpiteet välistä.
Ajan myötä konttien maalikerros tulee väistämättä haurastumaan jonkin verran, etenkin Suomen vaativissa sääolosuhteissa. Kun huomaat kontin maalipinnan rapistuvan tai lohkeilevan, on siihen hyvä laittaa uutta maalia päälle aikailematta. Rapistuntut maali ja liat kannattaa pyyhkiä pois hiomapaperilla ennen uuden maalin laittamista. Jos lohkeilevaa kohtaa ei peitä, riskinä ovat maalin rapistuminen entisestään sekä sen alla olevan teräksen ruostuminen ja haurastuminen. 

Vaikka konttien rakentamisessa suositaan ruostumatonta corten-terästä, ei sekään ole 100% korroosionkestävää. Corten-teräs on herkkä suolaiselle meri-ilmalle ja se pitääkin käsitellä asian mukaisesti. Suosittelemme tähän tarkoitukseen käytettävän vaikkapa Hempelin ruosteen kestäviä konttimaaleja sekä -pinnoitteita

Lommot ja reiät

Reikä kontin kyljessä.
Kontteja kovasti käsiteltäessä ja siirreltäessä niihin voi tulla lommoja, tai pahimmassa tapauksessa jopa reikiä. Pienetkin lommot kannattaa oikaista hyvissä ajoin, jottei teräs joudu tekemisiin sadeveden kanssa tai maalipinta rapistu. Suurempien lommojen oikomiseen voi käyttää suurta lekaa ja pienempiin jopa vasara saattaa riittää. Lekan ja teräksen väliin on lyötäessä hyvä laittaa vaikkapa tasainen puupala, jottei kontti saa käsittelyssä lisää lommoja.

Reiän taas voi paikata hitsaamalla sen päälle metallilevyn ja maalaamalla. Suurempia reikiä ja lommoja varten on saatavilla varaosina eri mittaisina seinäpaneeleja. 

Open top -kontin pressu revenneenä.
Pressu- ja open top-konteissa olevia pressuja voidaan vastaavasti paikata pressun palasilla. Ensin palat lämmitetään, jonka jälkeen ne liimataan paikoilleen ja lopuksi prässätään. Open topin kattopressu on hyvä myös tyhjentää vedestä, mikäli sataa. Etenkin talvella, painava jää voi olla hyvinkin vaikea poistaa, kun sitä on päässyt kertymään. Konttivarikollamme pidämmekin aina toista, umpikattoista konttia open topien päällä, jottei pressun päälle pääse vettä tai lunta.

Mittatilaustyönä tehdyistä tai muuten modifioiduista konteista on useinmiten poistettu seinän palasia ja/tai liitetty uusia paloja niiden tilalle. Jälkikäteen muokattujen kohtien liitoksia sekä syventymiä kannattaa myös pitää silmällä, ne kun voivat kerätä likaa ja ruostua erilailla kuin vaikkapa tavallinen, "yhtenäinen" seinäpaneeli.

Kontin ovet

Vääntynyt ovitangon pidike.
Konttien ovet ovat suuressa osassa kontteja käytettäessä ja niiden kunnon ei kannata antaa päästää karkaamaan käsistä. Niistä löytyykin (itse ovet mukaan lukien) yleensä ottaen kontin ainoat liikkuvat osat, jotka ovat näin ollen myös alttiita kulumiselle ja vahingoittumiselle.

Ovet ja niiden osat onkin hyvä säännöllisesti putsata hiekasta, ruosteesta, metallipölystä ja muista epäpuhtauksista, jotka voivat heikentää niiden käytettävyyttä. Osat tulee myös rasvata/öljytä aika ajoin, jotta ne liikkuvat liukkaasti aina. Saranoihin ja lukkoihin voidaan laittaa vaikka jotain suihkutettavaa öljyä (esim. WD-40). 

Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin yrittää 30 asteen pakkasessa potkia tuloksetta auki kontin lukkoja (puhumattakaan niiden sulkemisesta) vain siksi, ettei niitä olla jaksettu hoitaa asianmukaisesti.

Myös ovien kumitiivisteet haurastuvat ajan myötä. Etenkin pakastekonttien tiivisteet on tärkeä pitää kunnossa sekä notkeina, jottei kontin sisälämpötila pääse laskemaan ja jäätä ala kertyä konttiin. Uutta tiivistettä saa metritavarana ja sitä voi myös suojella esimerkiksi silikonisprayllä, samalla periaatteella kuin vaikkapa auton ovien tiivisteitä.

Lattia

Kylkiaukeavan kontin vanerilattia.
Konttien sisälattia koostuu useinmiten kovapuuvanerilevyistä, jotka ovat verrattaen helppoja vaihtaa. Lattian paikkausta suunnitellessa kannattaa valita jotain käsiteltyä vaneria (tai käsitellä se itse), jotta mahdollinen kondensaatio yms. eivät koidu ongelmaksi. Vanerin on hyvä myös olla saman paksuista, kuin muu lattia.




Kontin korjaaminen vaatii jonkin verran taitoja sekä työkaluja (esim. seinien leikkaaminen, hitsaaminen jne.). Jos epäilet omia taitojasi tai et omaa korjaamiseen tarvittavia työkaluja, voimme myös hoitaa puolestasi ammattitaidolla kaikki konttien korjaukseen sekä ylläpitoon liittyvät toimenpiteet. Vastaamme mielellämme myös aiheeseen liittyviin kysymyksiin, joten älä epäröi ottaa meihin yhteyttä vaikkapa sähköpostitse tai puhelimitse.

Puuttuuko tästä tekstistä jotain olennaista, tai huomaatko jotain oikaistavaa? Laita palautetta blogin kommenttikenttään tai sähköpostiin!


Lähteitä
http://www.gatewaycontainersales.com.au/6-step-guide-to-shipping-container-maintenance/
http://www.cubedepot.com/resources/shipping-container-maintenance-tips/
http://www.supercubes.com/blog/2012/06/container-maintenance-and-repair


----------
Kirjoittaja:
Hannu Tarvainen
Oulun Konttivuokraus Oy





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti