keskiviikko 27. tammikuuta 2016

UKK - Osa 3: CSC, DC, DD, OT - opas konttien lyhenteisiin ja termeihin

40' Flat Rack -kontti


Kontteihin liittyy valtava määrä kansaivälisiä termejä ja lyhenteitä. Olemme keränneet tähän muutamia yleisesti käytettyjä termejä.


DC (Dry Container) / DV (Dry Van) Normaali merikontti.
DD (Double Door) Kontti, jonka molemmissa päädyissä on ovet ts. putkikontti.
FR (Flat Rack) Erikoiskontti, jossa ei ole seiniä eikä kattoa.
HC (High Cube) Korotettu kontti, jossa korkeutta on n. 30 cm enemmän tavalliseen verrattuna.
ISO-kontti Kontti, joka täyttää kansainväliset mittastandardit.
OS / Open Side Side Door -kontti, paitsi että kylki on korvattu pressulla.
OT / Open Top Erona tavalliseen merikonttiin on täysin avattavissa oleva katto.
SD (Side Door container) Kontti, jonka kylki on avattavissa päädyn lisäksi.
RF (Reefer Container) Pakastekontti / kylmäkontti.


Tare (taara) Kontin oma paino.
CSC (Convention of Safe Container) Merikelpoiseksi luokiteltu kontti.
Depo Varikko, jossa kontteja säilytetään.
WWT (Wind & Water Tight) Vesitiivis/varastokuntoinen kontti.
Max Payload Suurin sallittu paino lastille.
Max Gross Weight Suurin sallittu kokonaispaino (kontti + lasti).
TEU Konttien kv-laskentayksikkö, 20' (6m) kontti = 1 TEU.
PREFIX

Kontin tunnuksen alku (Sis. 4 kirjainta esim. TEXU, MTBU ...).


Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista tai haluatko lisää infoa? Jätä kommentti tai laita meille sähköpostia!

-------------

Kirjottaja

Jesse Mattson
MC Containers, Saksa
info@mccontainers.com

keskiviikko 20. tammikuuta 2016

UKK - Osa 2: Konttien rakenne, lattia, vesitiiveys ja ilmanvaihto

Mistä kontit on tehty

Kontit rakennetaan pääsääntöisesti säänkestävästä teräksestä, eli Corten-teräksestä. Corten-terästä käytetään silloissa, savupiipuissa, konteissa sekä muissa kovaa käyttöä ja kovia sääoloja vaativissa rakenteissa. Rakenne on merikonteissa normaalisti umpinainen itsekantava teräsrakenne kahdeksalla kulmakappaleella. Kulmakappaleille on säädelty yleinen ISO-standardi (ISO 1161), joten varaosien saaminen helppoa.

Kontin lattia

Kontin lattia on yleensä rakennettu vanerilevyistä, jotka ovat suoraan poikkipalkeissa kiinni ja siten nopeasti uusittavissa. Lattian paksuus vaihtelee konttien ja kuormakestävyyden mukaan. Lattiamateriaalina käytetään usein termittiisuojattua kovapuuvaneria.
Kontin lattia uusittu
Uusitut ja alkuperäiset lattialevyt










Kontin vesitiiviys 

Merikontit on rakennettu täysin vesitiiviiksi ja konttien oviin on asennettu kumitiivisteet sen varmistamiseksi. Käytetyissä konteissa saattaa esiintyä pieniä reikiä tai kumitiivisteiden halkeamia, mutta ne saadaan korjattua pienillä huoltotoimenpiteillä.

Konteissa ilmenee usein kosteutta kondensaation seurauksena. Tämä täytyy huomioida erityisesti Suomessa, jossa sääolosuhteet ovat vaihtelevia. Kosteutta voidaan vähentää kontteihin suunnitelluilla ilmankuivaimilla ja erillisellä lämmityksellä.

Konttien ilmanvaihto

Normaaleissa merikonteissa on kaksi ilmanvaihtoreikää. Ilmanvaihtoa voidaan tehostaa esimerkiksi alla olevin keinoin. Pienikin ilmavirta auttaa pitämään tavarat kuivana kontissa.

1. Räppänä/tuuletusluukun rakentaminen
2. Takaseinän yläosaan sekä oven alaosaan (tai toisinpäin) porataan reikiä, jolloin ilma pääsee vaihtumaan.
3. Takaosaan tehdään pieni reikä ja siihen asennetaan esim. sähköllä tai patterilla toimiva ilmanvaihtopuhallin,
4. Kontin lattia on teräsrungon ansiosta n. 12 cm maanpinnan yläpuolella, mutta ajan myötä kontti uppoaa maahan. Kontin alle on siis hyvä asettaa harkot, jolloin kontti nousee maasta ja ilma pääsee vaihtumaan paremmin myös lattian alta.

Konttien ilmanvaihto
Esimerkkejä kontin ilmanvaihdon järjestämisestä












Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista tai haluatko lisää infoa? Jätä kommenttia tai laita meille sähköpostia

-------------

Kirjottaja

Hannu Tarvainen & Jesse Mattson
Oulun Konttivuokraus Oy / MC Containers, Saksa
info@mccontainers.com


maanantai 11. tammikuuta 2016

UKK - Osa 1: Kontin käyttöikä

Ensimmäisessä blogikirjoitussarjassa käsittelemme usein kysyttyjä kysymyksiä (UKK), joita olemme keränneet vuosien aikana. UKK-sarja sisältää 10 yleisintä meille esitettyä kysymystä. Haluamme kirjoittaa tekstit mahdollisimman ymmärrettävään muotoon ja välttää teknistä "jargonia".





Merikontit on rakennettu corten-teräksestä, joten ne kestävät erittäin vaativia olosuhteita (tuuli, vesi, tuli, jää, suola, aurinko) sekä kovaa käsittelyä. Kontit ovat pääsääntöisesti aluksi meriliikenteessä 5-14 vuotta, minkä jälkeen ne vapautuvat muuhun käyttöön.

Meriliikenteestä vapautuneet kontit soveltuvat hyvin varastokäyttöön. Käytettyjä kontteja voidaan käyttää yleensä vielä kymmenen vuotta ja hyvin huollettuna myös reilusti pidempään. Nämä käyttöikää pidentävät huoltotoimenpiteet ovat esimerkiksi maalaus, reikien paikkaus, tiivisteiden vaihdot, lukkotankojen korjaus ja vaihto tai lattian korjaus.

Uudet merikontit tulevat Eurooppaan yleensä Kiinasta. Uusien konttien käyttöikä on erittäin pitkä - pelkässä varastokäytössä oleva kontti kestää jopa yli 30 vuotta. Uudet kontit ovat huoltovapaita useita vuosia.

Puuttuuko tästä kirjoituksesta jotain olennaista tai haluatko lisää infoa? Jätä kommenttia tai laita meille sähköpostia

-------------

Kirjottaja

Jesse Mattson
MC Containers, Saksa / Oulun Konttivuokraus Oy
info@mccontainers.com
Linkedin
"Simplicity is the ultimate sophistication. ” - Leonardo DaVinci


perjantai 8. tammikuuta 2016

Konttivinkki.fi - blogi aukaistu 8.1.2016


Oulun Konttivuokraus Oy:n ylläpitämä Konttivinkki.fi-blogi on nyt avattu. Blogissa julkaisemme tietoa konteista, vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin sekä tuomme esille uudet trendit konttimaailmasta. Kirjottajina toimivat Oulun Konttivuokraus Oy:n Suomen ja Saksan toimistojen henkilöstö.

Miksi tämä blogi syntyi?


Ajatus blogin aloittamisesta syntyi keväällä 2015 kun mietimme tapoja antaa lisää tietoa konteista ihmisille ja huomasimme, ettei selkeää suomenkielistä tietopankkia konteista tunnu löytyvän. Tietoa konteista on saatavilla todella paljon eri kielillä, mutta Suomessa tieto on etsittävä useasta eri paikasta. Lisäksi meille on vuosien aikana tullut eteen monenlaista kysymystä kontteihin liittyen, alkaen kontin käyttöiästä aina kontin korjaamiseen liittyviin teknisiin vaatimuksiin.

Näiden asioiden tiimoilta päätimme siis avata Konttivinkki-blogin.

Mikäli sinulla on kysymys kontteihin liittyen tai haluaisit meidän käsittelevän jotain aihetta blogissamme, laita meille viestiä sähköpostilla tai kommenttina.

Tervetuloa lukemaan blogiamme. Toivomme, että siitä on sinulle apua ja saat myös ajatuksia mihin kaikkeen kontit soveltuvatkaan!



Ystävällisin terveisin,

Jesse Mattson

-------------
Kirjottaja

Jesse Mattson
MC Containers, Saksa / Oulun Konttivuokraus Oy
info@mccontainers.com
Linkedin
"Simplicity is the ultimate sophistication. ” - Leonardo DaVinci